Saturday 28 March 2015

PENYESALAN SEORANG AYAH DI PENGHUJUNG USIA

PENYESALAN SEORANG AYAH DIPENGHUJUNG USIA( Satu pengalaman)
Saya terjumpa artikel saya 2013 semasa nak upload semula ke blog http://abdghani1202.blogspot.com/ .Saya siar kembali kisah ini utk teladan bagi mereka yg tak pernah membacanya.
Saya pesakit kegagalan buah pinggang dan perlu dailisis 3kali seminggu di hospital swasta Metro.Suatu hari saya berjemaah dg seorang tua yg saya rasa pesawah,semasa menunggu giliran dailisis di surau hospital.Dia memberitahu dia juga tunggu giliran.Terkejut saya kerana kos dailisis tinggi Rm200 sekali,sebulan Rm 2650 termasuk suntikan recomon,setahun Rm 31800.Bila saya tanya adakah dia pencen kerajaan ,dia menidakkan.Bila saya tanya,macam mana dia membayarnya,dia tunduk dan mula nampak titisan airmata deras mengalir diwajah tuanya.

Dia berkata dg nada separuh sebak,dia ada 4 anak.Tiga orang dari mereka sangat cerdik dan belajar di asrama penuh.Anak yang bongsu lembab dlm pembelajaran,upsr dapat 4C,pmr lulus cukup makan,Spm langsung tak ada gred.Dia selalu memarahinya,mengherdik,memukul dan menyalahkannya kerana tidak seperti abang dan kakaknya.Maki hamun bertali arus. Dia merasa anak ini tidak berguna dan bakal menyusahlannya.Masa berlalu.Tiga orang anaknya yg dibangga menjadi jurutera di industri swasta,manakala anak bongsu yg lemmah dlm pelajaran menjadi pelayan pejabat di sekolah setelah gagal spm.

Beberapa masa berlalu,dia disahkan rosak buah pinggang dan perlu dailisis dg kos tinggi.Anaknya yg berjawatan besar diharap membantunya,tetapi bila kos tahunan lebih 30k,mereka sendiri mula menyatakan ketidakmampuan.Dia tidak langsung bertanya anak bongsu kerana gajinya cukup makan saja.Selang beberapa hari.anak bongsu ini telah membawa bapanya ke Hospital Pakar Metro. utk buat dailisis.Dia terkejut dan bagai tak percaya.Anaknya menyatakan kerajaan membayar kos rawatan bapanya kerana anaknya pegawai kerajaan walaupun hanya sekadar pelayan pejabat.Mulai hari iyu,selang sehari dia dihantar oleh anak bongsunya ke Metro.

Orang tua itu benar benar menyesal kerana anak yg menjadi sisa sumpah seranahnya,yg dikata tak berguna dan menyusahkan,kini menjadi penyelamat dan penyambung hidupnya.Sedangkan anak yg dibamgga langsung tidak berupaya.Bila saya bisik kpdnya,kos membiayai rawatan pakcik tiga kali ganda lebih dari gaji anak bongsunya,dia langsung sebak dan rebah dibahu saya.Ratapannya jelas dia menyesal,dia menyalahkan tuhan kerana memberi anak yg tidak cetdik sedangkan tuhan merancang bahawa anak itulah yg akan berbakti kpdnya.Saya pulak diheret untuk menangis bersamanya.

TELADANNYA :Jangan buruk sangka pada tuhan.jangan kecewa dg anugerah tuhan.Tuhan berfirman'Setiap mulut yg aku jadikan,Aku jadikan rezeki baginya.'Tuhan merancang bukan utk sehari dua tetapi seumur hidup.Bukan kita menentukan masa depan anak,bukan kita menentukan jaya tidaknya dia.Bukan cerdik,bukan sempurna tubuh badan,bukan putih hitamnya yg menentukan kebahgiaan seorang anak,tetapi bagaimana akhirnya dia berbuat baik kpd ibubapa dan menjd insan beriman menentukan segakanya..Bersyukurlah dg apa yg dianugerahkan kpd kita.
ABD GHANI HARON

No comments:

Post a Comment