Wednesday 25 March 2015

KITA MENGHITUNG HARI UNTUK DAPAT GAJI,MEREKA MENGHITUNG HARI UNTUK BERSEDEKAH

KITA MENGHITUNG HARI UNTUK DAPAT GAJI,MEREKA MENGHITUNG HARI UNTUK BERSEDEKAH
1.Ketika saya menjadi setiausaha masjid Tikam Batu dulu saya telah memulakan usaha mengumpul sumbangan utk membina semula masjid yg uzur.Suatu hari ketika balik dari sekolah,saya dimaklumkan ada orang nak berjumpa saya di masjid.Saya bergegas ke masjid.Tak nampak siapa pun di sana kerana ketika itu sudah jam 2 lebih .Yang ada seorang perempuan tua,terlelap keletihan di tangga masjid,yg saya agak mungkin peminta sedekah.Saya hampiri dia dan dia terjaga.Mukanya berpeluh-peluh,merah kehitaman dibakar matahari dg baju yg lusoh..”Cikgu Ghani ka?”Dia bertanya.Saya mengiayakan.”Tok nak minta tolong,Tok dengar cikgu kutip derma nak buat masjid,Tok nak bagi laa sikit.Tapi padi tak masak lagi,nanti padi masak Tok mai hantar.Tok nak sedekah jariah juga utk sendiri dan arwah Tok wan.Tok takut tak dan,tak mau terima dah duit tok.Cikgu taroh bagi saya no?’.Saya terduduk ditangga mendengarnya Buruk sangka saya mengingat dia peminta sedekah.Dia bermaksud,dia nak bagi sumbangan,tapi dia kena tunggu padi dituai.Jadi dia bimbang tak sempat,dan minta saya seolah simpan ruang utk dia menyumbang bila padi masak.
Dia berjalan kaki sejauh hampir 4 km utk sampai kemasjid itu, ditengah rembang.Ingatan pada suaminya jelas bila dia mengatakan sumbangannya juga utk arwah Tok Wan.Dia meninggalkan saya setelah memperolehi janji saya dengan senyuman puas.

Saya menghantar tubuh tua yg longlai itu menghilang diliku jalan dg pandangan setelah ia menolak untuk dihantar pulang.Moga setiap langkahnya diberi ganjaran,ya Allah,hati saya berbisik..Ketika kita menghitung hari utk menerima gaji,menerima pencen tanpa kerja,ada insan kerdil yg miskin menghitung hari utk bersedekah dijalan Allah.Ketika kita merancang berbelanja pendapatan sebulan yg diraih dalam hawa dingin,mereka merancang membelanjankan pendapatan di jalan Allah,hasil kerahan keringat di bendang.Allahuakbar,Ya Allah,campaklah jiwa yg seumpama wanita ini kepada kami.

2.Di Kampung saya dulu ada seorang bernama Hj Hashim.Suatu hari dalam perbualannya dg saya selepas solat,dia menghulur satu bungkusan plastik yg didalamnya ada terung ,sambil minta saya buat pengumuman di masjid,dia telah menanam terung dada ruan di bendangnya,Siapa nak,bolehlah pergi ambil.Sedekah jariah katanya. Saya menjenguk ke bendangnya petang itu,memang agak banyak terungnya,subur dan berbuah banyak .Hati berbisik seorang pesawah tua yg membanting tulang setiap hari masih berfikir dan mencari jalan untuk berbuat sedekah jariah sedang kita berusaha dan berfikir untuk menyimpan harta.bimbang tak cukup kemudian hari.

3.Pembaca pembaca post saya tentu tahu saya mengendalikan meja sedekah jariah utk siapa saja nak bersedekah apa saja termasuk barangan terpakai,utk tujuan kempen bersedekah dan mencegah pembaziran.Hari ini (8.12.2013)saya menerima pos laju berupa bungkusan dari Kunak,Sabah(Nurdin bin Lapawi) mengandungi 2 pasang baju kurung terpakai.Saya lihat belanja posnya RM14.58.Memang saya menerima agak banyak bungkusan pos dari semenanjung,tapi yg ini amat jauh.Betapa pengirimnya bersussah payah untuk bersedekah jariah dan membelanjakan wang,menyambut ajakan kpd kebaikan,ketika ada orang mungkin berkata nak bersedekah pun nak keluar belanja lagi.Moga allah menebus susah payah dan harta mereka yg dibelanjakan dg keampunanNya.
KESIMPULAN:Muhasabahlah diri kita.Bandingkan kita dg mereka,dimana kedudukan kita.Jangan selalu mendongak melihat orang lebih kaya,lebih kuasa,tetapi pandanglah mereka yg di bawah,yg lebih rendah pendapatan,miskin,rendah pangkat,nescaya kita akan selalu bersyukur dg apa yg kita adaAyah saya berpesan jadilah biri-biri yg makannya tunduk tidak mendongak,mengagut tanaman orang..Rancanglah untuk berbuat baik.Plan to contribute.Merancang untuk memberi itu lebih baik dari meminta-minta.
ABD GHANI HARON

No comments:

Post a Comment