Wednesday 25 March 2015

DUA TEGURAN DARI BUKAN ISLAM

DUA TEGURAN DARI BUKAN ISLAM
Kisah 1: Saya telah mengambil seorang kontraktor untuk membina rumah saya yg ada sekarang,namanya Ah Seng.Dia telah menyuruh saya memilih pelan rumah,membawa saya melihat rumah contoh,dan minta saya buat pindaan pada pelan yg diberikan mengikut kesesuaian.Setelah berbincang dg isteri,kami mengemukakan balik pelan rumah yg kami hendak ia bina.Dia meneliti perubahan yg kami buat.”Minta maaf haji,saya mau sikit cadang.”Saya pun kata ok.”Ini tandas dalam rumah,tak baguih mengadap itu kiblat,Lagi aa itu tandas tarak baguih duduk depan lu punya bilik sembahyang,mau dia duduk kiri kanan.Lagi dalam bilik air kena pasang satu paip tarak singki punya,senang lu angkat air semayang.Last sekali,lu punya rumah,kita mau teropong dulu bagi dia betot-betot sana sama kiblat,nanti lu mau semayang senang lo.Itu Melayu cakap telaga bawah bukit lo.Soli aa haji.”Saya dan isteri tergamam mendengar kata-katanya.Dalam hati berkata,”Aku ni Islam,tapi aku tak terfikir yg nak buat rumah pun kena Islamik juga.’Lihatlah betapa Allah menegur kita dg hambanya yg bukan Islam,bahkan ia suatu sindiran pd pengakuan kita Islam itu cara hidup.Memang dituntut membuang air tak boleh mengadap kiblat.Tak sesuai juga kita solat mengadap tandas,kecuali tak ada pilihan.
Saya akur dg tegurannya,dan teringat hadis nabi ambillah yg baik walau dari kafir penyembah berhala.
Seperkara lagi,serahkanlah sesuatu kpd ahlinya,sebab kita tidak mengetahui segalanya.Jika jd ketua,berlapang dadalah mendengar pegawai dibawah memberi pandangan bidang kerjanya.Pandangan orang yg ahli,walau ia rendah pangkat,mesti diambil kerana mereka pakar dlm hal itu.Nak beli penyapu dan pencuci bilik air pejabat,tanyalah tukang sapu dan tukang cuci,mereka lebih arif.

 Kisah 2. Jika kita berurusan dg orang bukan Islam,tunjukkalah sifat kelebihan kita sebagai orang Islam supaya kita dpt memelihara kesucian agama kita.Selain ia menjadi dakwah.Saya contohkan seorang pembekal hardware kepada saya dengan mudah memberi sekeping cek Rm50000 kpd saya sbg pinjaman tanpa keuntungan bila saya minta, untuk satu pelaburan jangka pendek.Katanya”Haji orang kuat semayang punya,kita tarak bimbang,Nanti tuhan Alah boleh tolong saya jua.”Bila saya pulangkan sebulan lepas itu,dengan sedikit perkongsian untung,dia berkata,”Kita percaya orang kuat semayang , tarak tipu,lagi untung ada oo”Jelas dia tahu kebenaran dan kebaikan,Cuma dia tiada hidayah,hidayah itu dari Allah.Kita hanya berusaha,yg mengubah hati ialah Allah.Bersyukurlah kita diberi hidayah.Bukanlah menyeru kpd Islam itu dg berkata,marilah masuk Islam shj,tetapi contoh teladan yg baik, tingkah laku,perbuatan yg baik yg bercirikan Islam yg menyebabkan orang bukan Islam tertarik,itulah juga dakwah mengajak kpd Islam.anda mungkin segan berkata kpd rakan bukan Islam untuk masuk Islam,tunjukkanlah anda lebih baik sebagai muslim,itu sebagai dakwah.

Apakah kita tidak dituntut oleh rakan bukan Islam diakhirat nanti kerana kita tidak mendakwahnya kpd kebenaran?Apakah tuhan juga tak bertanya kita tanggungjawab ini.?Saya tinggalkan soalan in kpd menjawab di dalam hati.
ABD GHANI HARON

No comments:

Post a Comment