Friday 27 March 2015

KAHWINKAN AKU SEGERA

KAHWINKAN AKU SEGERA
Seorang ahli ibadat yang soleh telah ditawarkan utk berkahwin dbeberapa kali tetapi beliau menolak kerana hendak tumpu pada ibadat.Suatu hari dia bangun dari tidur dan berkata"Kahwinkan aku!.Kahwinkan aku!"Orang ramai hairan kerana sebelum ini ia menolak, lalu bertanya dia.Dia menjawab,"Aku telah bermimpi seakan-akan hari kiamat telah tiba dan aku berdiri bersama orang ramai di Mahsyar dengan rasa yg amat haus bagaikan nak patah leherku,Tiba-tiba aku nampak anak-anak kecil membawa gelas gelas perak yg ditutupi saputangan dari cahaya.Anak-anak itu mencelah-celah dikalangan orang ramai utk memberi minuman satu satu.Aku pun menghulurkan tanganku kpd mereka .Kanak kanak itu melihat kpd ku dan berkata,'Tuan tidak mempunyai anak di kalangan kami dan kami ini hanya memberi minum kpd ibu dan ayah kami."Aku bertanya "Siapa kamu?"Mereka menjawab<"Kami anak anak kecil yg mati dari kaum muslimin."

PENGAJARAN:Berkahwinlah kerana itu sunnah.Ganjaran amalan orang berkahwin berlipat ganda dari membujang.Anak akan membahagiakan didunia dan akhirat bergantung atas didikan kita.Setelah kita mati,,hanya anak yg soleh yg boleh membantu dg doa.Kpd ibu bapa yg kematian anak kecil,waktu kandungan atau telah lahir,janganlah gundah dulana kerana janji tuhan mereka akan datang di hari akhirat nanti sprt yg dikisahkan di atas.Berbahagialah anda dipilih tuhan.Wallahuaklam.MAAFKAN SAYA

No comments:

Post a Comment