Tuesday 11 August 2015

PENGALAMAN MENGURUS MASJID

SATU PENGALAMAN MENGURUS MASJID Saya nak berkongsi pengalaman mengurus dan mengimarah masjid,khususnya utk menarik ramai jemaah ke masjid.Apa yg saya paparkan ini bukan teori tetapi telah saya lakukan berkesan hingga menjadi masjid contoh Malaysia dipenghujung 90an dan awal 2000. Saya simpulkan program saya kpd 3 strategi aitu psikologi,paksaan dan pusat kegiatan. Pertama aspek psikologi.Saya beri dua contoh program. Masjid asal dipinggirkan,orang hanya datang sekali seminggu utk solat jumaat,waktu lain hanya berapa kerat shj,itupun yg dah tua.Topik masjid tidak suka dibincang.Saya mengambil langkah meletupkan isu supaya orang bercakap hal masjid,ibarat guru yg menepuk meja utk tarik perhatian murid. Isunya jwtkuasa masjid meluluskan persetujuan anak khariah yg tidak datang solat jumaat berkali kali,akan dinasihatkan selama 2 bulan,jika engkar juga tindakan akan diambil iaitu pihak masjid tidak akan menghadiri sebarang majlis dirumahnya,tidak akan menikahkan keluarganya (dia kena urus terus dg pejabat agama) dan jika dia mati,jenazahnya akan dikuburkan di satu kawasan khas dlm tanah perkuburan.Setiap ajk akan diberi kawasan utk disemak siapa yg tidak hadir jumaat. Akibatnya disemua kedai kopi,majlis kenduri,di market,pejabat semua orang bercakap hal masjid,hal mereka takut tindakan,hal mereka tak setuju dll..Apa juga yg mereka kata,its ok,itu bermakna kita telah berjaya mengheret semua orang berfikir hal masjid,hal mereka juga tak mahu dikubur berasingan.Jadi berjayalah aspek ini dimana semua orang beralih melihat masjid walaupun sebahagian melihat dg marah,takpa.Maka ramailah yg solat jumaat dan bila mereka hadir,mereka mencari ajk untuk bersalam sebagai punch card kehadiran mereka terutama mereka cari cikgu Ghani. Isu psikologi yg kedua ialah saya membuat jamuan kenduri dimasjid dan dijemput seluruh qariah yg jamuannya seekor rusa yg dibeli dari jabatan pertanian.Iklan jamuan ini dibuat pada hari jumaat semonggu sebelum kenduri.Program dimulakan dg ceramah yg berkisar disekitar nak ajak orang ke masjid.Selepas Isyak baru diberi jamuan.Disebabkan masjid ini dlm kampung dan ramai yg tak pernah makan rusa,ramailah yg datang malam itu,walaupun sebelum ini tak pernah datang masjid waktu malam atas hasrat makan kenduri rusa. Mungkin ada yg berhujah,mereka tu datang masjid utk makan rusa,bukan ikhlas nak solat.Saya jawab begini,kerja saya panggil orang datang masjid dg apa cara pun yg tidak bertentangan agama,itu suruhan Allah.Soal ikhlas tidaknya mereka datang itu hak Allah.Pada saya seluruh usaha kena dibuat utk ajak,pujuk,paksa, heret mereka ke masjid,walaupun jamuan itu habis Rm 3000,takpa,matlamat tercapai,ramai yg hadir. Hati mereka nak terbuka atau tidak dg ceramah yg diberi,itu hak Allah.Sekurangnya mereka mendengar nasihat dari penceramah. 😊😊ABDGHANIHARON😊😊 Kedua aspek paksaan.Jwtkuasa masjid telah bersetuju menguatkuasa beberapa perkara sebagai paksaan supaya anak qariah hadir ke masjid.Saya beri beberapa contoh.Tindakan kpd yg tidak hadir jumaat seperti yg diterang di perenggan diatas adalah paksaan supaya mereka hadir solat jumaat.Kini di kedah dan Kelantan telah ada undang-undsng terhadap mereka yg tak hadir jumaat,lahi mudahlah,tak perlu tindakan seperti saya buat,hanya lapor kpd penguatkuasa jabayan agama.Dulu saya buat kerana tiada undang-undang. Akad nikah tidak dibuat rumah,tetapi dimasjid,kenduri buat di rumah.Dengan itu terpaksalah mereka ke masjid walaupun sebelum ini tak tahu berapa anak tangga masjid.Hingga ada seorang wali nikah,naik ke masjid dg kasut kerana tak pernah mai masjid..Kenduri tahlil juga dibuat dimasjid dan tahlil dibaca dimasjid.Siapa nak buat kenduri,dia terpaksa hadir ke masjid. Jika ada kematian,jenazah dikebumi waktu selepas solat waktu.Semua yg hadir akan diajak bersolat waktu dan solat jenazah.Akibatnya semua kena bersolat dan tahu solat jenazah.Kuliah solat jenazah dibuat beberapa minit sebelum solat jumaat dg dibekal nota kuliah utk memastikan semua anak qariah lelaki boleh solat jenazah.Ini macam kuliah paksa. Menerusi dasar ini mereka terpaksa belajar,terpaksa bersiap diri untuk naik ke masjid bersolat samada utk majlis akad,tahlil,menghantar jenazah dsbnya.Ada beberapa lagi program keterpaksaan ini yg tak dpt diterang disini. Saya cerita diatas dua kaedah dlm program pengimarahan masjid.Ada satu lagi aspek iaitu program menjadikan masjid pusat pelbagai aktiviti untuk pengimarahan.Saya berhenti disini dulu kerana terlalu panjang.Jika redpon baik,saya teruskan pos berikitnya dg program lain yg lebih banyak..Moga apa yg dicerita boleh membuka minda,dicontohi atau fikir,tetapi tak perlu caci kerana semua itu saya telah buat dan berjaya mencapai matlamat hingga dianugerah masjid cemerlang oleh negeri dan persekutuan.Cuma bila saya berpindah rumah,pentadniran baru mempunyai pemkiran yg sempit dan jumud,pegang jawatan utk berkuasa,melibatkan masjid dlm politik dan mengambil kepentingan diri telah mematikan seluruh usaha dan kembalilah Masjid al barakah,Tikam Batu seperti kebanyakan masjid lain.abdghaniharon

No comments:

Post a Comment