Saturday 22 August 2015

JIKA AJAL SEHARI DUA LAGI

JIKA AJAL SEHARI DUA LAGI Seorang kenalan saya mengadu halnya kpd saya dg wajah yg murung dan seperti ketakutan,"Saya bermimpi saya mati.Apskah amalan yg baik yg patut saya buat cikgu dalam masa terdekat.Saya takut mimpi itu menjadi nyata."Jawapan saya kpdnya saya kongsi dengan anda kerana kekadang yg bermimpi mati itu panjang umurnya,tak tak bermimpi itu pula yg lebih cepat matinya.Anda salah seorang yg mungkin dijemput kembali sehari dua ini, jom kita lihat apa amalan yg patut dibuat. Jawapan kpd soalan ini kita sandarkan kpd apa yg orang yg dah mati minta kpd Allah,kerana dlm quran banyak ayat yg menceritakan bahawa orang yg mati memohon kpd Allah untuk dikembalikan ke dunia walau sebentar shj kerana mereka nak beramal soleh.Tidak lain mereka nak patuh semua suruhan Allah bersolat,berpuasa,berzakat dsbnya.Tetapi dalam beberapa banyak permintaan untuk kembali ke dunia itu saya pilih dua darinya yg sedikit berbeza.Saya petik sebahagian ayat: "Sesungguhnya telah datang rasul-rasul Tuhan kami membawa yang hak, maka adakah bagi kami pemberi syafa'at yang akan memberi syafa'at bagi kami, atau dapatkah kami dikembalikan (ke dunia) sehingga kami dapat beramal yang lain dari yang pernah kami amalkan?." ( Al A'raaf : 53) Dan belanjakanlah sebagian dari apa yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang kematian kepada salah seorang di antara kamu; lalu ia berkata: "Ya Rabb-ku, mengapa Engkau tidak menangguhkan (kematian)ku sampai waktu yang dekat, yang menyebabkan aku dapat bersedekah dan aku termasuk orang-orang yang saleh?" Dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan (kematian) seseorang apabila telah datang waktu kematiannya. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan." (. Al Munaafiquun : 10-11) Ayat pertama menyebut supaya kami dapat beramal lain dari yg pernah kami amalkan menunjukkan bahawa orang yg mati mahu melakukan ibadat yg mereka tidak pernah lakukan masa hidup.Iktibarnya ialah kita yg hidup jangan hanya bergantung kpd ibadat yg biasa sahaja tetapi kena lakukan ibadat yg berbagai.Jika solat sunat,pelbagaikan solat sunat,jika puasa sunat,pelbagaikan niat puasa sunat seperti dianjurkan ,jika bersedekah pelbagaikan bentuk sedekah dan pelbagaikan penerima sedekah,jika berbuat kerja kebajijan,pelbagaikan kerja kebajikan dan seterusnya.Jangan bergantung kpd amalan wajib shj.Dalam hidup kita,kita pun ingjn makan yg berbagai,nasi putih,beriani,mendy,gulai,asam pedas,masak kicap,cucok kodok,tepung talam,seri muka dsbnya.Pelbagaikanlah ibadat kerana itu suatu yg diminta oleh mereka yg ingin kembali hidup. Ayat kedua mencerikan orang yg mati minta dikembali untuk bersedekah sebahagian dari harta mereka.Jelas bahawa amalan sedekah itu suatu yg besar kerana amalan itu dipilih oleh mereka yg mati yg minta dihidupkan sekejap sahaja.Maka kita yg masih bernyawa,ada pula hartanya,tidakkah terasa mahu bersedekah sebelum terjadi seperti mereka yg telah mati ini,yg ditolak permintaan untuk kembali ke dunia walau sekejap.Berazamlah dan praktikkan supaya kita bersedekah setiap hari dg apa sahaja yg ada pada kita,yg mampu disedekahkan.Emak saya berpesan,jangan hang tidur pada suatu hari selagi hang tidak bersedekah pada hari itu,menyebabkan saya bina wakaf air bertapis untuk memastikan saya bersedekah tiap hari kpd orang yg saya tidak nampak dan tidak tahu.🔨abdghaniharon🔨 Mari kita bayangkan diri kita seperti kenalan saya yg berbimbang ia akan mati dalam jarak terdekat dan mahu melakukan ibadat yg terbaik dlm jarak singkat.Saya lebih cadangkan apa yg diminta oleh mereka yg telah mati untuk kembali beribadat kerana pilihan mereka tentu lebih tepat setelah mereka melihat dan yakin dg alam barzakh.Pelbagaikan ibadat meskipun sedikit-sedikit dan bersedekahlah dg apa yg kita mampu dari sebahagian rezeki yg dianugerah Allah.Berhentilah dari berkata pendapatan aku sikit, tak cukup,aku hutang banyak lagi, aku itu,aku ini.Nabi menyebut bersedekahlah walau sekedar sebelah buat tamar,itupun tak mampu kah?.Tungguuuulah, ketika kita menghuni kubur,kita pasti akan menjadi orang yg meminta kpd Allah untuk krmbali ke dunia walau seketika untuk bersedekah.abdghaniharon.

No comments:

Post a Comment