Friday 11 September 2015

BERCERITA KISAH DIRI

BERCERITA KISAH DIRI Pn Siti Zaleha Zainon menulis kdp saya: assalammualaikum tuan tq berkongsi ilmu yg bermenafaat dengan sahabat disini sy ingin mohon jasa baik tuan untuk berkongsi pengalaman tuan yg pernah menjalani dailisis ape penyebab bagaimana rawatan bagaimana tuan menghadapi kehidupan seharian kekuatan mentel dan fizikal disamping tuan dapat melakukan kerja kerja amal untuk masyarakat sy amat berharap tuan dapat menulis untuk saya jadikan panduan dlm kehidupan terima kaseh diatas keperihatin tuan Saya menjawab dg berlindung kpd Allah dari rasa riak,megah,nak menunjuk.Sesungguhnya niat saya utk memenuhi permintaan dan moga ia menjadi teladan yg baik. Saya mengidap kencing manis sejak berumur 35 tahun dan mengambil ubat glibenclamide dan metformin.Makan tidak kawal,air gas,teh ais itu perkara utama dlm kereta.Setelah 15 tahun lebih,saya mula merasa kecing semakin kurang,kaki bengkak,pandangan kabur.Ujian darah menunjukkan buah pinggang semakin rosak kerana peningkatan creatinine dan urea dlm darah.Berjumpa pakar buah pinggang,beliau menyebut tiada ubat tetapi boleh usaha melambatkan kerosakan.Disuruh bersedia untuk dailisis.Kerosakan buah pinggang saya kerana kencing manis dan terlalu lama makan ubat,15 tahun,ubat inilah yg merosakkan buah pinggang.Sepatutnya saya mengambil insulin,bukan makan ubat begitu lama.Ambil iktibar disini,jika anda kena diabetes dan dinasihat ambil insulin,ambillah untuk menyelamat buah pinggang jika makan ubat terlalu lama. Saya pun ikhtiar bermacam ubat,ubat moden,ubat cina,ubat india,petua itu ini,akhirnya saya buat pembedahan fistula untuk bersedia dailisis.Akhirnya setelah 4 tahun,kadar creatine lebih 1000 bengkak kaki,badan lemah,gatal dll,saya pun memulakan dailisis.Nasib baik saya dah ada fistula dan boleh guna,jika tidak kena tebuk di tengkok utk dailisis. Dailisis 3 kali seminggu,selang sehari,RM200 sekali buat dan setiap minggu kena suntik rekomon harga RM65.Jika pegawai kerajaan,dibayar oleh kerajaan.Jika mencarum perkeso,dibayar perkeso.Jika ada insuran,insuran tolong bayar.Jika tiada semua yg tadi,korek duit bank atau memhitung hari utk mati.Mengikut pakar dan saya rasa macam betul,jika tidak dailisis dlm seminggu,pesakit seperti kami sudah berpindah alam,insyaallah. Mereka yg dailisis kena disiplin diri.Kena patuh jadual hadir,mandatori.Ada pesakit selang sekali shj,sudah pergi buat selamanya.Jangan makan kacang dan apa yg terhasil dari kacang,pulut,durian,semua jenis siput,kobis terutama kobis panjang kerana bahan ini akan menyebab darah berketul,pekat yg membeku bila dicucuk jarum dailisis..Kurangkan makan udang,ketam,sotong.Air sebaiknya sekadar sebotol mineral kecil sehari.Jarum dailisis sangat besar,sakit tak payah cerita,dua jarum kena dicucuk,satu tarik darah keluar,satu masuk kembali darah.Duduklah 4 jam tak boleh bergerak.Bila dailisis anda terikat dg hospital atau pusat dailisis.Nak berjalan kemana pun kena check dulu dimana ada pusat dailisis.Sebab itu saya tidak ke mana pun. Bagaimana saya hadapi ini.Saya hadapi dg semangat nak hidup,ubat ada pada diri kita sendiri iaitu kekuatan dalaman utk hidup.Sakit ini mengajar saya nilai hidup yg mahal,bayar RM 200 utk hidup sehari.Jadi manfaatkanlah.Jangan fikir nak makan shj,nak rehat,nak duduk tengok tv shj.Jika demikian,baik mati,kalau hidup pun,buat menyemak dunia shj.Saya membeli hidup sehari,maka saya mesti manfaatkan utk ibadat dan berbuat kebajikan.Dengan itu saya wajibkan beberapa perkara sunat selain bertetap lakukan perkara wajib.Qatam quran setiap bulan tetapi telah bertahun saya qatam dua kali sebulan.Saya gagahkan diri menulis dlm fb setiap hari sebagai bekalan setelah berada dikubur.Jika seseorang bercakap dg saya,saya berusaha utk berkata sesuatu yg baik yg dipesan nabi.Jangan mengalah pada sakit,jangan murung.Saya akan manfaatkan hidup ini hingga ke minit terakhir jika saya tahu,waktu malaikat maut tiba. Saya bina wakaf air bertapis supaya saya pastikan bersedekah tiap hari, bil tak sebanyak mana pun berbanding duit pencen yg dapat percuma.Nak belanja makan,memang makan dah terkawal.Nak beli pakaian,sudah lewat masa usia,dok fikir kain putih dan keranda shj.Saya buat projek wakaf barangan terpakai untuk bantu yg memerlukan,tiap hari isteri saya yg pencen juga dan seorang pembantu,ibu tunggal yg dibayar elaun,datang tolong pilih pakaian dan gantung.Itu routine isteri dan saya tiap hari selain ke hospital.Iktibarnya,jangan buang masa,pencen bukan utk berehat,tapi utk bersiap sedia bekal utk mati,bila usia dihujung senja,banyakkan kerja kebajikan.Tiada tv,tiada akhbar,tiada video.tiada muzik,tiada hiburan.Baca quran,baca bahan yg baik dari fb,menulis yg baik di fb,berziarah,berfikir utk buat baik,solat sunat. Saya juga puasa sunat berselang hari,mengikut kaedah puasa nabi daud.Ini membantu saya mengurang makan dan minum utk terus kekal sihat.Hari dailisis tidak puasa.Ini rahmat dari sakit buah pinggang.Disebab saya ada friend yg ramai dlm fb dan nampaknya mereka amat meyakini saya,saya mudah mendapat sumbangan dari mereka utk berbagai kerja kebajikan dan membantu mereka yg memerlukan.Tetapi saya berpegang kpd amanah,yg nak dibantu juga saya nak pastikan sendiri.Yg datang minta tolong pun saya selidiki dulu.Saya tak perlu ambil duit amanah orang,kerana duit yg Allah beri pada saya pun tak habis-habis belanja.Benarlah bersedekah menambah rezeki.Saya mengambil ramai anak angkat,ada bangsa iban yg diislamkan,kampucheah yg belajar agama,muallaf cina,anak yatim dsbnya yg dibantu untuk hidup dan mencapai tujuan.Inilah yg membantu hidup saya,memgharungi berbagai masalah dg sabar mungkin berkat doa mereka. Saya suka kerja kebajikan,suka melihat orang tersenyum menerima pertolongan,suka melihat mereka menangis dlm ucapan terima kasih.Saya suka mengambil berat dan buat kawan dg orang oku yg tak sempurna akal bahkan ada yg berkurap seluruh badan.Tiga dari mereka telah kembali dan seorang darinya yg tidak dipeduli sanak saudara,hidup dipinggir masjid disatu bilik kecil yg saya bina,akhirnya bila mati mempunyai harta tanah lebih sejuta rm dan duit asb beribu.Anak saudara masa itu datang tuntut pada saya yg memegang amanah sementara.Itulah dunia. Saya pernah jadi setiaussha masjid hingga menjadi masjid contoh utk malaysia diawal tahun 2000.Saya berceramah mengenai pengimarahan masjid di seluruh Malaysia barat terutama Johor,Kedah,penang.Saya meninggalkan aktiviti masjid bila berpindah ke Sg Petani setelah timbul ancaman bunuh oleh mereka yg tidak suka dg aktiviti masjid.Saya tegas perkara hukum,tiada tolak ansur.Sebab itu semasa jd pengetua,jabatan pelajaran dan ppd amat tidak suka dg saya kerana saya menegur tak kira kira hang sapa.Tapi Allah itu maha kuasa,dianugerah saya jadi pegawai pelajaran daerah walau orang jabatan tak suka, bahkan perdana menteri telefon ketua pengarah bertanya kenapa pilih orang pas jd ppd setelah ketua umno sg petani mengadu pada pm.Allah datangkan seseorang dari umno juga yg jd panglima berdiri depan saya mempertahankan saya walaupun pengarah dah mengalah.Tetapi kesibukan kerja,menyebab saya tiada cukup masa utk kerja kebajikan,Allah datangkan penyakit ini,saya bersyukur sangat bila terpaksa pencen diusua 56 dan boleh menumpu kerja kebajikan. Saya buat niaga sejak kerja dulu utk ikut sunnah dan utk sedia kerja bagi anak dan nak bantu saudara mara dpt kerja, tapi saya tak cacatkan kerja saya.Buktinya saya dapat anegarah cemerlang dua kali,dinaik pamgkat dari guru ke pk,pengetua,ppd.Bisnes catering saya berjaya,sale juta juga.Prinsip niaga saya utk kebajikan,bantu pekerja,adikberadik,bantu jayakan majlis orang (moto syarikat "Bertenanglah,kami jayakan majlis anda")Keuntungan banyak dikongsi utk kerja kebajikan dan bonus pekerja (setiap tahun diperuntuk Rm80k) Alhamdulillah,saya tidak pernah mengiklan,tetapi Allah datangkan rezeki.Saya selalu anggap rezeli syarikat saya adalah rezeki pekerja dan anak pinak mereka,saya hanya menumpang rezeki mereka.Mungkin pd setengah orang akan berkata,ini terbalik,tapi pada saya itu hakikat kerana saya hanya mengarah,cakap pandai,mereka yg mengerah tenaga. Cukup.Kalau nak tulis,boleh jadi setebal hikayat hang tuah.Pada yg baca habis, terima kasih.Moga ini memenuhi permintaan,jika tidak,tanyalah lagi.Padspa yg tak temui apa pun,pd tulisan kali ini,saya minta maaf.Esok kita cite yg len pula.abdghaniharon

No comments:

Post a Comment