Wednesday 21 October 2015

PELUANG BERBUAT BAIK BILA PEN YG DISEDIA HABIS DAKWAT

PELUANG BERBUAT BAIK DARI PEN YANG DISEDIA HABIS DAKWAT.

Saya hadir ke pejabat imigresen hari ini untuk perbaharui pasport kerana bercadang nak berumrah bulan disember nanti.Menunggu giliran untuk mendapat pasport,saya duduk dikerusi menunggu dekat kaunter mengisi borang.Pegawai yg mengurus kata dlm satu jam baru siap.Ketika jemu membelek komen fb,otak ligat berfikir apa yg aku boleh buat baik disini.Nak bertegur sapa,yg menunggu wanita belaka,sekadar senyum shjlah.Seorang lelaki yg datang ke kaunter menulis tetiba bertanya kpd saya,"Encik,ada pen dak.Pen yg depa sedia habis dakwat."Saya memang tak bawa pen.Dia mungkin segan nak bertanya orang lain,lalu berjalan keluar.

Segera Allah gerakkan hati saya melihat ini sebagai peluang berbuat baik yg saya tunggu.Saya bergegas keluar mencari kedai yg jual pen.Beli tiga batang dan berpatah balik ke kaunter tadi.Pen yg habis dakwat diganti baru,ada dua yg habis dakwat.Syukur kerana Allah buka kesempatan berbuat baik ketika berada disini,Allah makbulkan harapan saya untuk berbuat baik. Iktibarnya,selalulah berfikir untuk buat baik,nanti Allah buka jalan untuk berbuat baik.

Seterusnya,kemana kita pergi,selalulah mengintai peluang dan kesempatan untuk berbuat baik.Pen itu akan memudahkan banyak orang,pihak pejabat mungkin tidak sedar pen telah habis dakwat,apa salah kita rebut kesempatan ini untuk menjadi kebajikan kepada berpuluh mungkin beratus orang yg akan menggunakannya.Saya nak cadang,bawa pen lebih bila berurusan di kaunter pejabat yg memerlukan pengisian borang,jika ada kesempatan seperti yg saya ceritakan,rebutlah.Mungkin pen saya rm 1shj,tetapi itu bukan nilainya disis Allah.Jangan sis-siakan kesempatan berbuat baik walau sekecil mana pun.

Apa lagi agaknya kesempatan yg boleh direbut.Saya pernah bercerita kisah orang meninggalkan rm 50 kpd penjual air tebu sebagai bayaran kpd siapa yg datang minum,sebagai sedekah jariah..Mungkin meninggalkan selipar di tandas masjid atau surau,cebok air dikolah masjid,kerusi lipat untuk orang yg tidak berupaya bersolat berdiri,jam dinding untuk surau,takwim waktu solat di musolla,meletak kopiah dimusolla dsbnya.😢abdghaniharon😢

Saya bercerita bukan utk menunjuk,tetapi utk memberi contoh teladan,jangan pandang aspek negatif.Jangan remehkan suatu perkara kecil yg menjadi amal kebajikan, kerana amalan besar belum tentu menjamin syurga kerana bercampur berbagai rasa riak,ujub.Dalam satu ceramah Dato Harin Din menceritakan seorang raja bermimpi supaya sebuah masjid dinamakan dg nama seorang miskin yg berulangalik setiap hari melalui tepi bangunan masjid yg sedang didirikan.Setiap kali ia lalu,dia mengutip ketulan bata yg terpelanting keluar dan melontar kembali ke dalam masjid yg dlm pembinaan.Jelas sekali,amal kebaikan yg kecil yg dibuat penuh tulus ikhlas,ganjarannya sangatlah besar.Maka tinggalkan satu kebaikan yg kecil disuatu tempat,jika ada kesempatan,moga Allah beri ganjaran yg besar meskipun sekedar memegang pintu lift dari tertutup utk memudah orang lain masuk atau keluar..abdghaniharon

No comments:

Post a Comment