Saturday 17 October 2015

ISTERI BUKAN ABDI

ISTERI BUKAN ABDI

Dari bilik pengetua,saya lihat seorang guru perempuan tergesa-gesa berjalan masuk ke sekolah,terlewat,lalu saya panggil untuk mengambil tahu sebab.Bila tubuh kecil,sedikit kurus itu masuk ke bilik,saya lihat tudungnya sentiasa dipegang disebelah kiri,ditarik menutup seluruh pipi,seperti menyembunyikan sesuatu.Soalan saya dibalas dg mohon maaf dg nada sedih.Bila saya bertanya untuk berkongsi kesedihannya,dia mula bersuara. Katanya,"Cikgu,saya dipukul suami pagi tadi."Sambil membuka sedikit tudungnya menampakkan pipi yg lebam dan bahagian tepi mata yg kebiruan."Saya ibarat abdi kpd suami.Dia mengambil semua wang gaji saya,kad kredit yg dia suruh saya buat utknya.Dia berbelanja sesuka hatinya, hingga belanja rumah saya anak beranak makan apa yg ada.Cikgu lihat baju saya yg tidak berganti,saya datang sekolah dg motor dihantar oleh anak.Kereta yg saya beli,hanya untuk dia berpoya.".Dia tunduk dengan tangis yg tersedu.Saya beralih menahan sebab,apa lagi bila melihat lebam pipinya bila tangannya melepas tudung yg menutupnya kerana mengesat lelehan air mata.Ya Allah!

Satu kisah dari entah berapa banyak kisah sedih isteri yg dijdkan bagai abdi.Saya ingin meninjau hal ini sebagai suatu simpati dan peringatan.Jodoh pertemuan di tangan Allah,tetapi nabi mengajar kita memilih berdasar pegangan agama,keturunan untuk menjadi pasangan.Jangan main tangkap saja,tergoda oleh pujukan,harta dan janji manis kerana itu bukan keutamaan..Letaklah pilihan kekuatan pegangan agama dihadapan.Bila nak kahwin,jangan cemarkan majlis walimah dg perkara maksiat,membazir,bermegah bimbang Allah membalasnya dg kecelaruan hidup berumahtangga,kerana yg buruk akan menlahirkan yg buruk.Bila goyah istana yg dibina,menolehlah balik melihat asas binaan rumahtangga dulu sebab berkahwin itu satu ibadat.Mohonlah keampunan bila terasa silapnya,moga kecacatan binaan ini kembali dipulihkan.

Isteri bukan abdi,bukan sumber rezeki.Mereka menyerah diri dg redo utk diperlaku sbg isteri menurut hukum Allah.Isteri adalah perkongsian hidup bahkan terletak pada suami mencari sumber untuk hidup.Pada suami terletak punca kuasa kerana amanah dlm akad yg diterimanya dari wali wanita yg dinikahi."Aku terima nikahnya"adalah suatu ikrar bersaksi, memindah tanggungjawab seseorang yg ditatang oleh walinya,maka sisuami yg sanggup menerima tanggungjawab ini mestilah menunaikannya.Setiap kita adalah pemimpin,apalagi suami ,dan kita akan ditanya tentang kepimpinan kita.Setiap suami akan ditanya hal kepimpinan rumahtangganya.Menjadikan isteri sumber hidup tanpa redonya adalah lelaki dayus,mengguna kuasa cerai,kuasa berkahwin lagi tanpa mengikut yg ditetapkan Allah,hanya mengikut akal dan nafsu sendiri,akan diadili dihadapan Allah.

Jika isteri curang,mudah saja,ceraikan,tetapi jika suami menjadi musang,proses menuntut cerai amat rumit,lebih lagi dg kerenah pejabat agama yg terkenal dg lembabnya perkhidmatan mereka.Kes isteri yg menjadi hamba suami,dipukul sesuka hati,ditinggal mencari nafkah sendiri, terus menimbun menjadi fail yg hanya Allah tempat berserah.Apapun mereka yg sebegini sepatutnya bangun menuntut hak di mahkamah syariah,mengguna semua saluran yg ada sbg satu ikhtiar.

Akhirnya,simpati saya kpd semua isteri yg terasa teraniaya.Bermuhasabahlah diri,mohon keampunan atas kesilapan lalu,mohon Allah bukalah jalan keluar,berusahalah dg apa yg terdaya tetapi letaklah pengharapan tinggi kpd Allah utk mengubah.Sesungguhnya yg mengubah hati manusia hanyalah Allah.Lelaki yg bersembunyi dibalik kuasa aku suami,wajib kena taat,bersembunyi diibalik kuasa aku boleh kahwin lagi sebagai ugutan,bahkan menambah isteri sbg kebanggaan,lelaki yg membiar isteri bergelut mencari rezeki utk menyuap anak,tunggulah,akan sampai juga kamu ke mahkamah Allah,jika pun kamu tidak terseret ke mahkamah syariah di dunia ini.Sharekan untuk peringatan dan teguran secara lebih lembut kerana kes begini sukar ditegur berdepan. abdghani haron


No comments:

Post a Comment