Sunday 11 October 2015

DIRI INI AKU YANG PUNYA

DIRI AKU,AKU YANG PUNYA!

Duduk bersembang dirumah kenduri,seorang yg duduk bersama bercerita, jemaah tabligh ada ziarah ke rumahnya petang sebelumnya.,"Depa ni pelek la.Dok kalut ajak orang pi masjid,pi dengar mengaji,suruh pikiak hal mati.Apa depa sebok, diri aku,aku yg punya.Nak jadi kurap ka,aku punya pasai."Marah betul dia.Saya hanya menyampok,"Diri ini bukan milik kita,milik Allah."Dia sikit tergamam,mungkin dia ingat saya nak sokong dia.

Sebahagian kita memang merasa tubuh ini milik kita.Lidah kekadang terlajak bila marah bekata,diri aku,aku punya; harta aku punya. Dijaga,dibelai,dibelek,dimegahkan.Bahkan ada yg tayang dg gaya pakaian dan tidak berpakaian.Jika diri ini milik kita,bermakna kita berkuasa penuh menentukan apa yg terjadi kpd tubuh kita.Tetapi mengapa kuku tetap tumbuh panjang walau kita tidak suka,ketiak tetap busuk kalau tak disabun,rambut tetap panjang walau kita tak mau panjang, kita hendak sihat memanjang tapi tetap juga sakit yg berbagai.Ini bukti yg kuat tubuh kita bukan milik kita,bukan hak kita.Ada kuasa lain yg mengatasi,yg berkuasa atas tubuh kita dan menentukan semua perkara.Itulah Allah.Tubuh kita milik Allah yg dipinjam dg syarat disuruh pelihara dg baik, berbuat ibadat,berbuat baik dan jangan dirosakkan.

Jika tubuh kita hakikatnya dipinjam Allah dan Dia masih berkuasa mentukan itu ini,kita tidak berkuasa penuh, begitulah juga perkara lain atas dunia ini.Harta yg dlm genggaman kita,yg tertulis milik kita,hakikatnya bukanlah mutlak milik kita,catatan itu tidak dialam kubur.Semua harta boleh musnah,hilang sekelip mata.Allah yg memusnahkan, menghilangkan,menunjukkan harta itu bukan sepenuhnya milik kita tetapi pinjaman yg Allah beri dg syarat utk kebaikan.Bahkan bila mati,Allah tidak izin dibawa bersama walau diusung ke pinggir kubur,bahkan ditanam bersama mayat.Masihkah kita berkata harta milik kita,masihkah kita tidak mahu berkongsi,mengguna untuk berbuat kebajikan?

Begitulah juga bila diberi kuasa,kuasa itu bukan mutlak milik kita.Allah pinjamkan,suatu hari,kita akan kehilangannya bila jawatan hilang.Jadi bila berkuasa,berjawatan, pergunalah dg kebaikan,kerana kuasa itu pinjaman sahaja,Allah masih memegang hak terhadapnya.Pergunakanlah utk berbuat baik,menunai amanah,berbuat kebajikan.

Maka jika dihisab,direnung apa yg menjadi milik kita yg mutlak,yg berkekalan?Allah telah sebut milik yg berkekalan dibawa hingga ke mati catatannya ialah amal soleh,sedekah jariah,kerja kebajikan.Itulah harta yg berkekalan.Semua ini boleh diperolehi dg menggunakan tubuh,harta dan kuasa yg dipinjam Allah kpd kita untuk sementara ketika hidup.Bukan Allah memberi tiga perkara ini hanya untuk bermewah, digenggam,dimegah,ditunjuk tetapi disuruh mengambil manfaat darinya untuk memiliki harta yg kekal iaitu amal kebaikan.Ibaratnya seseorang meminjamkan seekor kerbau kpd kita,jika kita manfaatkanjya utk membajak bendang,memerah susu maka dapatlah hasilnya kpd kita,tetapi jika kerbau itu hanya dibela dg gemuk dan dimegah dan ditunjuk kpd orang bahawa kita pandai bela,akhirnya bila tuan kerbau mengambil balik kerbaunya,kita tidak dapat apa-apa pun.

Saya mengajak anda bermuhasabah.Pandang diri,harta yg ada,kuasa yg ada,sebanyak manakah telah dijana amal kebajikan dari pinjaman yg Allah beri ini sebelum pinjaman diambil balik.Anjaklah diri untuk berfikir secara hakikat,bukan apa yg dilihat oleh mata,tetapi apa yg terkanding dlm isinya,jasadnya.abdghaniharon.

No comments:

Post a Comment