Wednesday 7 October 2015

MOHONLAH UNTUK BERBUAT KEBAJIKAN

MOHONLAH UNTUK BERBUAT KEBAJIKAN

Keadaan jerebu yg teruk disekitar kampung.Saya demam batuk dan sakit kerongkong.Berkurung dlm rumah menimbulkan rasa jemu.Terfikir apa benda baik nak buat hari ini,sedekah apa nak dibagi hati ini ketika tubuh tidak berdaya dan terkurung dlm rumah.

Sebuah motor masuk ke halaman rumah dan memberi salam.Sata menjengok keluar.Seorang lelaki.Katanya,"Cikgu, minta daun liu sikit,nak buat mandi anak kerana demam kuning."Saya cepat mengizinkan dan keluar ke rumah untuk mematah ranting kecil dain liu yg berjuraian di sisii rumah. Memang pokok liu ini saya tanam untuk tujuan perubatan dan hanya saya seorang saja yg tanam dikg saya.

Subhanallah!Saya baru berfikir apa yg nak disedekah,Allah datang penerimanya ketika saya tak berdaya keluar rumah. Kita kena selalu berfikir untuk berbuat baik,mohon kepada Allah untuk dimudahkan berbuat baik.Walau dimana kita berada,dlm kereta,dipejabat,dipasaraya,menghadiri majlis, fikirlah apa yg bokeh kita berbuat baik,mohon Allah tunjukkan.Ini kerana untuk berbuat baik juga kita kena mohon dg Allah sebab dia yg menggerak segalanya untuk menunai hasrat kita.☺abdghaniharon☺

Bila kita berharap sepanjang masa untuk berbuat baik,kita akan terhindar dari berbuat mungkar.Detikkan dihati pada setiap memulakan gerak kerja dg permintaan,Ya Allah bukakankan kpd aku jalan berbuat baik dan tutuplah jalan kemaksiatan.Insyaallah,kita akan ditemukan jalan itu. Yg banyak berlaku kita tidak minta kepada Allah untuk berbuat kebajikan tetapi kita mungkin hanya minta keteguhan iman, mohon ampun, terhindar perkara mungkar.Mungkin kerana berbimbang akan hilang harta maka banyak orang tidak minta berbuat baik,kerana kebanyakan perkara berbuat baik akan menghilangkan harta kita.

Ramai orang bertanya,cikgu ada banyak idea buat kerja kebajikan.Itu bukan idea saya,itu dorongan Allah dari doa supaya dibuka jalan untuk berbuat baik.Kita selalu berdoa untuk mendapat itu ini dari Allah,jom kita tambah sikit kpd minta jalan kpd Allah untuk kita beri apa yg ada pada kita.Minta supaya kita boleh bersedekah jariah,boleh buat kerja amal kebajikan,minta dihilang sifat kedekut dan malas.Berdoalah supaya kita boleh berbuat amal kebajikan,dipermudahkan dan dibuka jalannya.Jika peluang berbuat baik datang ke depan mata jangan pula diabaikan kerana bimbang Allah tidak datangkan lagi perkara utk berbuat kebaikan kpd kita.abdghaniharon
.

No comments:

Post a Comment