Saturday 5 December 2015

ALLAH HAIRAN MELIHAT HAMBANYA

ALLAH HAIRAN MELIHAT HAMBANYA Ketika berjalan di kaki lima kedai nak membeli ayam tandoori dan roti salad,saya terserempak dengan seorang lelaki orang kampung saya yang kelihatan keluar dari pajak gadai Islam Ar rahn.Bila saya menyapanya dan bertanya urusannya,dia menjawab,"Hujung tahun,biasalah cikgu,sekolah nak buka.Nak beli baju sekolah,kasut,buku tulis.Duit yang ada cukup untuk belanja dapuq saja.Sekerap tak ada harga la ni.Nasib baik ada gelang orang perempuan yang dibeli masa menikah dulu,boleh letak dalam pajak gadai,kalau tidak anak tak sekolahlah."Dia masih boleh gelak kecil tetapi raut wajah menyembunyi seribu kepayahan.Inilah yg dikata bergolok bergadai nak sekolahkan anak. Saya mengajaknya ke restoren nasi kandar yg berdekatan. Terasa ingin membelanja dia makan.Tetapi dia menolak,bila saya bersungguh memegang tangannya,dia bersuara,"Cikgu, hari ini hari Khamis,saya berpuasa sunat,jika cikgu tak keberatan,saya ingin meneruskan puasa hari ini hingga waktu berbuka."Subhanallah!Saya tergamam dan terasa serbasalah dan malu.Apa tidaknya,saya cukup yg belanja hidup,bahkan mewah tidak teringat untuk berpuasa sunat,sedangkan mereka yg dalam kepayahan hidup,sanggup berpuasa sunat seperti yg dianjurkan oleh nabi.Akhirnya saya tetap membawanya ke restoren dan membeli dua setu ayam tandoori dan 3 biji roti salad untuknya buat berbuka puasa nanti.Bila menerima bungkusan makanan itu,dia berkata,"Allah temukan saya dengan cikgu hari ini dan limpahkan rezekiNya, alhamdulillah!"Bila dia melangkah pergi,saya mengesat air mata,sesungguhnya Allah mendatangkan lelaki ini untuk memperingati saya.Maka saya panjangkan kisah ini utk memperingatkan anda juga.😂ABDGHANIHARON Kemewahan hidup menyebabkan kita leka dan lupa untuk menambah ibadat.Sebahagian Hadis qudsi,Allah menyebut “Wahai sekelian manusia. Aku hairan melihat orang yang meyakini kematian tetapi ia masih bergembira. Aku hairan melihat orang yang mempercayai hari berhisab, tetapi ia masih terus mengumpulkan harta. Aku juga hairan melihat orang yang meyakini akan masuk kubur, tetapi ia masih tertawa. Aku hairan melihat orang yang meyakini akhirat, tetapi ia masih bersenang-lenang.’’ Sebahagian kita mengejar dunia hingga tidak dapat menambah ibadat sunat,seolah telah cukup bekal mengadap Allah,dan mungkin kita tergolong manusia yg Allah sebut dlm hadis ini yg Allah hairan melihatnya..Sedangkan mereka yg miskin,yg berhempaspulas utk hidup masih punya ruang menambah ibadat sunat.Mungkin kemiskinan dan kekurangan menyebabkan lelaki ini berpuasa tetapi itulah hakikat bila kita tidak dilalaikan dg dunia,dg kekayaan,dg nafsu,kita akan lebih tunduk kpd Allah,lebih gigih beribadat.Ketika kita melayan nafsu utk makan,memilih utk makan,mereka lebih memilih untuk menutup nafsu makan dg berpuasa sunat.Marilah kita merenung hadis qudsi di atas dan berbimbanglah kita tergolong didlmnya. Seperkara lagi,ingatlah, kita hari ini hidup senang kerana ibubapa kita yg dulunya bergolok bergadai juga,dalam memberi pelajaran kpd kita,mungkin juga seperti lelaki yg saya ceritakan.Tetapi ibubapa kita menyembunyikan kepayahan hidup mereka.Maka jika kita terasa bersyukur dg keadaan kita hari ini, balaslah jasa mereka, bantulah anak-anak buah,mereka yg memerlukan,moga kebaikan kita berpanjangan ganjaran kpd ibubapa kita,moga kebaikan kita diwaris oleh anak-anak.abdghaniharon

No comments:

Post a Comment