Friday 31 July 2015

HADIAH MUNGKIN BOLEH MENGUBAH

HADIAH MUNGKIN BOLEH MENGUBAH Kisah ini berlaku sewaktu saya menjadi pengetua di suatu sekolah.Menjadi tabiat saya suka beri hadiah terutama hari lahir.Suatu pagi saya menyuruh pelayan pejabat memanggil seorang guru perempuan.Dari tingkap bilik, saya melihat dia tergopoh gapah berjalan masuk pejabat..Pintu di ketuk dan mukanya tersembul dipintu separuh pucat bimbang ada sesuatu yg tak kena.Dia berdiri ,tangan menerawang pegang kurusi,mematah jari.Akhirnya dia bersuara,"Ada apa cikgu?"Suara jelas terketar.Saya menjemputnya duduk lalu menghulur satu bungkusan hadiah kepadanya,"Happy birthday,mogaAllah panjangkan umur dalam kesejahteraan."Dia terkejut,mengorak senyum tetapi akhirnya bibirnya berubah menjadi esakan tangis hingga bergerak tudungnya.Air mata cepat memenuhi kelopak mata samnil dia mrmandang saya. Saya hanya senyum memerhati. Bila esakannya reda,dia bersuara,"Cikgu,telah lama saya tidak menerima hadiah hari lahir,bukan dari orang,bahkan tidak dari suami atau anak.Tidak ada orang yg mengingat,walau hati ini mengharap..Saya menangis kerana sangat gembira,dan sangat sedih kerana orang lain begitu mengambil berat hal saya tetapi......"dia berhenti menahan sebak.Saya mententeramkannya.Dia beredar dengan memeluk hadiah berupa coklat dlm kotak berbalut dan bereben yg saya harap dapat dikongsi dg anak-anak.Ketika dia menutup pintu bilik,wajahnya yg masih berjurai airmata membuat saya pula yg sebak.Tapi saya tahu saya berjaya dlm misi menyentuh hatinys. Pesan nabi,gembirakanlah orang lain moga Allah gembirakan diri kita.Berilah hadiah kerana naluri manusia sukakan pemberian.Pilihlah tarikh penting bagi seseorang sprt birthday,berkahwin,mendapat anak dsbnya.Disamping menggembirakan,ia mewujud suasana ceria ditempat kerja,saling memberi dan menerima,menjalin ukhwah dikalangan rakan sekerja.Jika pagawai atasan,memberi hadiah kpd kakitangan bawahan akan menimbul rasa hormat,rasa dihargai,diambilberat maka dg itu mudahlah mentadbir.Juga pegawai atasan eloklah berkongsi sedikit rezeki dg kakitangan bawahan yg kurang pendapatan,utk meraih kerjasama dan penghormatan mereka,kerana kejayaan pengurusan terletak atas semua kakitangan.Tidak mesti hadiah yg mahal,yg penting kita mengingati peristiwa penting dlm hidupnya. 😣😣😣😣😣😣ABD GHAMI HARON😊😊😊😊😊😊😊 Jika berumahtangga,ambillah ingatan kpd peristiwa penting ini,yg kadang kala ada hati yg mengharap,tetapi kita buat deeeek shj.Berilah hadiah,atau raikan dg makan-makan.Ingatlah kegembiraan kena dicipta.Kita kena menggembirakan orang moga suatu hari kita digembirakan.Kita juga kena mencipta kegemniraan sendiri dlm keluarga,seperti mengatur sesuatu yg surprise.Mungkin masa muda, kita boleh buat sendiri surprise kpd suami atau isteri,tetapi bila meningkat umur,berpakatlah dg anak.Bila ibubapa telah tua,anak-anaklah kena mencipta agenda kegembiraan bagi ibubapa.Kegembiraan kena dicipta. Memberi hadiah juga akan memadam dendam masa lalu,anggapan buruk,persepsi tidak baik,ke arah hubungan lebih baik,terhalangnya umpatan dan kejian.Setiap suatu amalan baik,tentu memerlu pengorbanan,jika sedikit nilai ringgit boleh mengubah sesuatu kpd lebih baik,kenapa tidak di usahakan. Kekadang kata-kata,amaran,nasihat tidak berkesan,tidak mengubah,tetapi satu pemberian kecil mengubah segalamya.Motivator yg sebaik manapun rasanya tidak akan setanding dg memberi hadiah.Seorang guru yg sangat tidak suka kpd saya berubah bagai mengalih duit syiling bila saya ziarahi anaknya yg sakit dihospital dg sedikit buah tangan.Seorang isteri yg sentiasa naik angin mungkin berubah bila di berikan sesuatu dihari ulangtahun perkahwinan. Apa yg saya nak sebut disini ialah kita kena buat orang gembira,kita kena rancang untuk keluarga bergembira,kita kena buat usaha untuk menggembirakan kakitangan,rakan,membangun suasana ceria,saling mengambilberat.Carilah jalan.Satu darinya memberi hadiah yg mudah menyentuh hati jika diberi pada tarikh tertentu sprt birthday.abdghaniharon.

No comments:

Post a Comment