Friday 17 July 2015

BAGAIMANA SAYA DAPAT IDEA

BAGAIMANA SAYA MENDAPAT IDEA Seorang rakan fb dalam komen bertanya bagaimana saya ada idea untuk terus menulis.Kini beratus tulisan saya ada di page,wall dan blog.Saya kongsikan cerita disini moga memberi manfaat.Terlebih dulu saya berlindung dg Allah dari merasa riak,ujub atau rasa menunjuk,sebaliknya saya hanya berniat untuk mengajak kpd kebaikan. Selalu dalam berdoa kita meminta supaya mendapat sesuatu,minta teguh iman,murah rezeki,minta keselamatan dsbnya.Maksudnya kita selalu minta supaya kita dapat itu ini.Itu betul.Tetapi saya selalu meminta jalan untuk berbuat kebajikan,sedekah jariah,minta hati yg pemurah,tidak tamak.Lebih kurang begini ,"Ya Allah jangan Engkau berikan kepada aku suatu saat dimana aku tidak tahu berbuat kebajikan."Alhamdulillah,Allah sentiasa mendorong saya ke arah tersebut dengan mendatangkan peluang,idea dan rezeki serta kekuatan untuk itu sehingga ada perkara yg orang lain belum terfikirkan.Kalau anda betul-betul ingin membuat kerja kebajikan,doakan begini.Saya cabar anda,sernok buat kerja kebajikan ini, terutama bila melihat senyuman mereka yg menerima khidmat kita. Jika mohon rezeki bertambah,saya tidak tamatkan disitu tetapi disambung ,Ya Allah tambah rezekiku moga dgnya bertambah sedekah jariahku,utk mereka yg berkongsi rezeki bersamaku,untuk keluarga pekerja ku".Saya mengisafi bahawa ada bahagian rezeki yg Allah beri adalah diturunkan melalui saya untuk orang lain.Rezeki keluarga pekerja saya yg bergaji bulan diturunkan melalui rezeki saya dan saya hanya menumpang bahagian dari rezeki mereka.Fakir miskin dan ibu tunggal sengaja saya simpan senarainya untuk dibantu secara berkala kerana saya percaya dg ini moga Allah dorongkan rezeki untuk mereka melalui rezeki saya. Alhamdulillah,saya tidak pernah putus rezeki,perniagaan saya ada saja tempahan walau tidak mengiklan, berbulan-bulan kehaodapn. Untuk menulis,saya bergantung kpd idea dan ilmu serta pengalaman.Maka saya selalu menetapkan dalam doa moga diberi ilham dan fikiran..Alhamdulillah saya selalu dipertemukan dg berbagai insiden untuk menjadi topik tulisan,idea yg tercetus tidak kira masa..Jadi jangan bergantung kpd fikiran kita,tetapi bergantunglah kpd Allah untuk mengilhamkannya dlm berbagai bentuk Harus diingat Allah tidak saja datangkan ilham secara terus,kekadang secara insiden yg memerlukan tafsian dan pemikiran.Siapa yg tidak sensitif kpd perkara begini,tidak memperolehi apa apa pun. Mohonlah perlindungan dari rasa malas,rasa takut dan bacul dalam memperkata yg benar,nescaya Allah datangkan sifat rajin,Allah datangkan keberanian.Untuk jadi rajin pun kena minta kpd Allah,nak jadi berani pun kena minta kpd Allah. Kesimpulannya,saya lebih suka meminta jalan,ilham,kekuatan untuk berbuat kebajikan bagi mencapai syurga.Walaupun orang berkata nabi suruh minta syurga,tetapi harus diingat,jika berdoa terus dapat syurga,mengapa Allah menyuruh beruat amal kebajikan?Ini bermakna syurga tidak akan tercapai dg hanya berdoa,tetapi berusaha ke arahnya.Maka jalan untuk berusaha kena diminta juga.Mungkin lebih menyenangkan jika kita meminta cara membuat gulai yang sedap dari terus meminta kpd orang gulai yg sedap.Mungkin lebih baik meminta cara menanam cili dari terus pergi memetik cili di kebun orang.Lebih belajar ,enjala ikan dari terus meminta ikan.ABD GHANI HARON

No comments:

Post a Comment