Monday 13 July 2015

BERKORBAN DENGAN SEBELAH KASUT

BERKORBAN DENGAN SEBELAH KASUT Ketika singgah di satu masjid,kebetulan seorang oku yg kudung kakinya tiba dg motor bersama saya.Dia kelihatan terkial-kial menaiki tangga masjid,satu anak tangga ke satu anak tangga.Saya meninjau kalau -kalau ada laluan oku,memang tidak ada. Saya mengekorinya ke tempat wuduk yg berbaris paipnya.Tongkatnya disandar ke dinding.Saya melihat dia berdiri dg kaki sebelah yg menggeletar menahan berat badan.Wuduknya pun kelihatan ringkas kerana mungkin tak tertahsn berdiri sebelah kaki.Tidak ada tempat wuduk secara duduk yg disediakan. Masuk dlm masjid saya bersolat tahyat masjid,dia pun demikian.Matanya menyorot setiap sudut masjid mencari kerusi untuk duduk dlm solat,hampa.Dia meneruskan solat dg berdiri tetapi nampak sangat dia hanya bergagah,akhirnya mengalah dan solat duduk dilantai. Oku tersebut keluar dari masjid dahulu dari saya.Ketika saya keluar,saya lihat dia masih di tangga masjid,tercari sesuatu.Bila ditanya,katanya kasutnya hilang.Dalam hati saya berkata,takkan kasut yg sebelah pun dicuri.Mungkin orang lain menganggap kasut itu tidak ada pasang,lalu mereka buang.Ketika kami bercakap ditangga,seorang anak muda datang menegur dan bertanya masalah.Bila diberitahu,dia berkata mungkin kasut itu di ambil oleh penvuci masjid yg tersilap sangka sebab tidak ada pasang.Tapi dia minta tunggu sekejap.Dia menghilang di penjuru masjid dan tidak lama datang membawa sebelah kasut lalu diberikan kpd oku tersebut.Agak besar sedikit tapi boleh dipakai.Oku itu berlalu dg memberi salam.Saya bertanya anak muda itu dimana dia ambil kasut.Jawabnya,"Kasut saya,biarlah, dia telah diuji oleh Allah dg kekurangan,sedangkan kita sempurna.Apalah sangat jika saya berkaki ayam untuk balik rumah, berbanding dia yg seumur hidup berkaki satu."Subhanallah! Lihatlah betapa Allah datangkan pertolongan kpd oku ini.Lihatlah betapa anak muda ini mensyukuri nikmat yg Allah beri kpdnya dan kesanggupan berkorban apa saja demi kesejahteraan orang lain.Lihatlah betapa anak muda ini merebut peluang yg didatangkan Allah untuk berkorban apa yg dimilikinya walau sekedar sebelah kasut.Maha Suci Allah yg membolak-balikkan hati insan. Dari kisah ini juga saya ingin membangkitkan kesedaran betapa setiap masjid perlu menyediakan kemudahan oku seperti laluan tidak bertangga,tempat duduk wuduk,kerusi utk solat,kerusi roda utk kegunaan dlm masjid dll.Oku juga insan yg dituntut ke masjid,jika ajk masjid tidak memudahkan dan menyebabkan mereka tidak boleh hadir bersolat apa lagi solat jumaat,saya bimbang mereka akan dituntut diakhirat.Bilangan oku hari ini dan orang tua makin meningkat,maka kemudshan oku sudah menjadi keperluan dimasjid.Bertindaklah,berilah saranan kpd ajk masjid tempat anda,bangunkan usaha mencari dana bagi menyedia kemudahan ini.

No comments:

Post a Comment