Friday 10 July 2015

JANGAN TUKARKAN RM DENGAN DOSA

JANGAN TUKARKAN RM DENGAN DOSA

Seorang lelaki yg berbual dg rakannya disebelah saya ketika menunggu giliran,berkata,"Hilang lima puluh ringgit hari ini,tak pakai tali pinggang keledar punya pasai.Kalau biar dia saman ,lagi banyak kena bayar."Kawan sebelahnya hanya mengangguk dan senyum.Saya teringin nak jawab tapi bimbang jadi pertelagahan.

Dia kesal hilang lima puluh padahal dia tidak sedar dia telah menempah neraka dg lima puluh itu kerana memberi rasuah.Itu hukum Allah,pemberi dan penerima rasuah,keduanya dlm neraka.Tak pakai tali pinggang keledar bukan boleh menyebab masuk neraka,bukan berdosa,dia hanya boleh di saman dan denda rm 300.Kes ini tak dibawa ke mahkamah akhirat.Tetapi bila dia nak jimat Rm 300 dg beri rasuah Rm 50,dia menempah satu tempat bersama polis itu dineraka.

Jika buat salah,mintalah maaf kpd polis yg menahan kita.Jika dia tak mau maaf,terimalah saman.Itu bermakna Allah menarik balik sebahagian rezeki kita.Muhasabah diri,jangan pula dah ambil slip saman,dok maki hamun polis tu pulak.Ini pun menempah neraka dan lagi teruk kerana kena bayar rm300 lagi.Paling cantik bila kena tahan,minta maaf,buatlah sedikit rayuan,jika tidak diterima,ambil slip saman,senyum pada polis itu dan ucap terima kasih dan mulalah muhasabah diri kenapa Allah tarik balik rezeki.

Saya biasa cubit anak yg dipangkuan isteri bila ditahan polis kerana memandu laju,melolonglah budak tu.Bila polis menghampiri,dia pun bertanya sebab anak melolong.Saya beri alasan tu lah sebab saya memandu laju nak ke hospital.Polis tu pun tak jadi saman dan suruh cepat-cepat pergi.Nasib baik hospital berada diarah hadapan jalan yg dituju.Kalaulah polis itu saya masih kenal,saya nak minta maaf kat dia kerana tipu dia.Cerita 30 tahun dulu.Dilarang meniru.

Kekadang kita memandang remeh hukum Allah bila ia berkait dg wang ringgit.Jangan tukarkan rm dg dosa dan neraka.

No comments:

Post a Comment