Sunday 31 May 2015

AIR TANGAN

AIR TANGAN PENYULAM KASIH KELUARGA,MENYEMAI INGATAN PELANGGAN

Orang selalu sebut air tangan bila berkait dg masakan.Saya cukup suka gulai ikan dan masak kicap emak saya.Saya pernah suruh isteri pi belajar kat mak saya lepas kahwin sebab teringin nak makan masakan mak .Emak saya pun tunjuk ajarlah isteri saya,menantu katakan,takkan nak rahsia.Tapi sampai hari ini masakan isteri tak sama dg emak masak dulu,saya kata tak sama,bukan tak sedap.Sebaliknya kakak saya masak menepati seperti emak masak dulu.Apa puncanya,inilah air tangan,meskipun resepi sama,rasa belum tentu.Pada jari kita adanya sejenis enzim,sebab itu sejak dlm perut ibu ,bayi menghisap jari.Bila sudah makan,disunat menjilat jari.Resipi yg sama belum tentu rasanya sama,yg membeza itulah kesan air tangan.

Mamak juga berpegang kpd air tangan tapi dalam maksud yg lebih kearah sentuhan tangan.Perhatikan, bila mereka mencedok nasi dlm pinggan, ditepok sedikit atau disentuh dg tangan.Itu ada kira-kira.Bila mereka cedok lauk,sengaja mereka sentuh jari ke lauk.Ini pun ada kira.Semasa masak,mereka mengguna tangan seluruhnya utk masukkan bahan masakan,memerah limau,meramas tomato,mematah cabai hidup, memasuk garam,gula,bahan tumis dll.Itulah air tangan.Orang kata kaskas menyebab orang ketagih,saya kata bukan kaskas tetapi air tangan mamak,ibarat air tangan ibu yg memasak utk kita.Nanti ada orang kata,cikgu tau mana?Saya berguru masak dg Hamid Sultan tukang masak dari Nagapatnam India,saya tahu hingga apa ada dlm gulong kain mamak.Saya korek rahsia sampai bawak mamak ke depan Kaabah,nak suruh dia cerita rahsia mamak.

Saya tak bertujuan menyuruh tiru mamak.Tetapi elemen air tangan yg diguna mereka patut dicontohi oleh setiap ibu khususnya.Memasak utk keluarga itu amalan mulia,masakan ibu akan diingati selamanya.Jika air tangan dikatakan ada keistimewaannya, ambillah kesempatan teknik air tangan utk menyemai kasih sayang kpd ahli keluarga dg selalu memsak dirumah. Jangan ambil jalan mudah beli nasi bungkus,menjelajah merata warung dan kedai.Sehebat mana masakan diluar takkan setanding masakan yg dimasak dirumah pada sisi Allah.Difikir lebih jauh,apakah kerenggangan hubungan kekeluargaan kini mungkin satu puncanya adalah akibat anak anak yg jarang merasa air tangan ibu kerana waktu pagi sarapan dikantin,waktu tengahari,makan nasi bungkus diwarung,minum petang beli kuih ditepi jalan,makan malam abah bawa ke restoren.Mudah dan sedap makan diluar,tetapi kita melepas kesempatan yg baik utk menyulam ikatan kasih,melepas peluang yg didatangkan Alkah.
AIR TANGAN
Jika anda juga peniaga makanan,air tangan ini patut diberi perhatian.Penggunaan tangan yg bersih dalam memasak mungkin baik diamalkan utk menyemai ingatan kpd pelanggan.Berapa ramai mengutuk restoren mamak dari dulu,hingga sanggup memfitnah,tetapi jika dibanding,restoren mana paling banyak jualan dari dulu.Jawabnya nasi kandar.Sebuah restoren nasi kandar di Taman Sejati,Sg Petani,bila saya tanya jualan hariannya,katanya jika dibawah dari RM 10k sehari,dia sudah tutup.Bayangkanlah jualan bulanannya.Satu sebabnya ialah pelanggan yg kembali semula,berulangkali.
Ini hanyalah satu pandangan saya berdasar pengalaman dlm bidang catering.Jika anda tidak bersetuju,saya tidak memaksa anda menerimanya,berlaoang dadalah.
ABD GHANI HARON

1 comment:

  1. Assalamualaikum Tuan, info rahsia masakan yg sangat baik yg tak ramai org tahu... Bukan itu sahaja, byk info2 lain yg baik sesuai utk menambah ilmu... Bagaimana saya nak follow Tuan? Dgn Facebook atau apa2?... Terima kasih!

    ReplyDelete