Friday 15 May 2015

TERIMA KASIH LEBIH BERAT DARI GUNUNG JERAI

TERIMA KASIH LEBIH BERAT DARI GUNUNG JERAI

Satu ketika saya pernah membuat jamuan untuk sebuah sekolah di mana anak saya belajar sebagai penghargaan.Saya hanya menghantar pekerja menghidang,saya sendiri tidak sempat hadir.Bila perkerja saya balik,saya bertanya apa-apa pesanan dari sekolah,jawapan ringkas,tiada.Bila anak saya balik sekolah hari itu,saya pun bertanya,"Cikgu kata apa?"Jawapannya,"Tak kata apa pun".Saya pun diam.Dihati agak mengkelan.Segera teringat satu kisah masa jadi PPD.Saya juga membuat jamuan untuk kakitangan.Bila selesai,seorang kerani berjumpa saya mengucap terima kasih,yg lain membawa perut yg kenyang bersama kelunya lidah..Esoknya saya menegur mereka dlm morning prayer dg sindirin 'Terima kasih itu rupanya amat berat,lebih berat dari Gunung Jerai.'

Mengucap terima kasih kpd pemberian orang dlm apa bentuk itu adalah adab sopan yg baik,mekambang ketinggian budi bahasa.Sipemberi bukan mengharap tetapi,jika anda pergi dg kelu lidah dari mengucapkan sesuatu yg ringkas dari dua kata 'terima kasih',akan ada suatu rasa kurang selesa kpd pemberi,rasa mengkelan.Sedangkan jika anda mengucapkan terima kasih,ia mencetus suatu rasa hebat pada pemberi,rasa puas.

Sabda Rasulullah,"Tidaklah berterima kasih kepada Allah sesiapa yang tidak berterima kasih kepada manusia!"( Imam al-Bukhari dengan sanad yang sahih dalam al-Adab al-Mufrad, hadis no: 218.)Berdasar hadis ini,ucapan terima kasih itu ringan pada lidah,ringkas pada kata,tapi berat pada maksud dan kelebihannya,besar pada tanggungannya hingga dibanding dg bersyukur kpd Allah.

Maka ringankanlah lidah,biasakan mengucap terima kasih kpd semua kebaikan yg kita terima dari orang lain dlm apa bentuk pun.Jika dulu mungkin kita rasa menyebut terima kasih ini sebagai berbudi bahasa,kini ingatlah bahawa ia suruhan nabi.Mungkin ia disebut dlm bahasa apa pun thank you,kamsia, nandri,syukron dll asalkan ia membawa maksud penghargaan kpd pemberi.Namun boleh juga terima kasih disampakan secara mengangkat tangan seperti kpd yg memberi laluan ketika memandu,menulis dlm kiriman surat atau peralatan telefon,massage peti suara dsbnya.Jika anda terpaksa membelanjakan sedikit wang,masa,tenaga untuk menyampaikan terima kasih, itu tentu lebih baik berbanding berdiam diri kerana beratnya perkataan ini pada sisi hadis.

Di sekolah,semua pelajar diajar berterima kasih kpd guru setiap kali guru meninggalkan kelas,sebagai didikan berterusan.Kita semua pernah jadi murid,pernah melalui didikan berterima kasih ini,tetapi kenapa melupakannya bila telah lepas bersekolah,bekerja.Berterima kasih bukan untuk anak anak sahaja,tetapi nabi menyebut kpd seluruh insan.Jangan mengharap orang lain lakukan,aku tak perlu.Orang lain dah ucap,cukuplah.Ini bukan soal cukuplah,tetapi jika kita boleh melakukan sendiri,kita menepati sunnah dan surhan nabi.Jika melibatkan ramai,peringatkanlah ketua jabatan untuk mewakilkan ucapan terima kasih bagi pihak kita, dan mereka yg menjadi ketua,harus mengambil berat hal ini.

Mungkin ada yg 'terlebih' wara' akan berkata,saya lakukan bukan memgharap terima kasih,saya ikhlas.Betullah,saya tidak bercakap dari sisi pemberi,tetapi dari sisi penerima yg disuruh oleh nabi utk mengucap terima kasih.Jika dia berbuat demikian,dia menepati suruhan nabi,kita yg memberi tentu akan bertambah ganjaran kerana membolehkan dia ,elaksana suatu suruhan nabi.

Saya bercerita untuk menegur dan menjadikan contoh,bukan kerana tidak ikhlas tetapi membetul dan mengjak kpd kebenaran itu adalah lebih besar.Ucapakanlah terima kasih kpd setiap pemberian,pertolongan,bantuan dll.Maafkan saya.
ABD GHANI HARON


No comments:

Post a Comment