Tuesday 5 May 2015

JIKA MENUNGGU UNTUK MAKAN,SAYA TIDAK AKAN TUNGGU

JIKA MENUNGGU UNTUK MAKAN,SAYA TIDAK AKAN TUNGGU

Hj Awang(seorang yg pernah dianggap mati kerana kemalangan di Mekah dan disimpan dlm petiais mayat selama 11 hari,kemudian didapati hidup semula,berasal dari Patani dan digelar Hj Awang Tok Wali)menziarahi sayadiajak menunggu hingga tengah hari kerana ada jamuan kambing disebuah rumah.Jawapannya saya kongsi utk difikirkan dan menilai diri.
Karanya,"Saya nak balik sekarang.Saya tak mau tunggu makan kambing dah kerana kalau saya tunggu,bermakna saya menunggu makan,untuk memenuhi nafsu.."Subhanallah.Sekalu dengar seperti,kata-kata biasa tetapi bila direnung,tersirat suatu hakikat kemanan yg tinggi.

Perhatikan alasan bahawa dia tidak akan menunggu jika menunggu itu untuk makan.Sebahagian besar dari perbuatan makan adalah nafsu.Orang yg kuat berpegang kpd ilmu tasauf,kpd ilmu hakikat,tidak meletakkan makan sebagai perkara utama,sebagai tujuan.p,sebagai perkara yg kena ditunggu.Contohnya saya pernah menulis kisah Hj Awang yg meminta ayam goreng seketul untuk dibuat bekal dalam perjalanan,dia berkata,ini nafsu kerana saya tidak yakin Allh akan memberi saya rezeki di perjalanan.

Jom kita banding dg diri kita.Kebanyakan kita memang menunggu waktu makan,merancang apa nak dimakan,berusaha menjelajah market,warung,restoren, pasar minggu,pasar ramadan untuk makan yg sedap.Mencampur itu ini,masak kaedah berbagai,diselongkar seluruh isi perut bumi utk makan yg sedap.Lihatlah jarak kita dg Hj Awang ini dari segi keimanan dan keyakinan kpd Allah.Ketika kita meletak agenda makan sebagai wajib,bahkan bertopeng utk kesihatan,tidak juga kita terlepas dari berbagai penyakit berbanding orang tua ini sudah hair 90 tetapi masih boleh merantau kemerata pelusuk dunia dan tak perlu menggendong ubat.

Mungkin ada yg mencebek mulut dg status ini.Mungkin ada orang berkata dia boleh la buat,dia dah tua.Mungkin ada orang berkata bukan semua orang boleh buat,sebagai alasan yg lembut.Bahkan mungkin ada yg akan berkata tuhan beri rezeki,kita makanlah.Buatlah apa pun yg kita fikir,saya cuma ingin berkongsi pengalaman iaitu bila kita berkawan dg orang yg tinggi keimanannya,ilmunya,pegangan agamanya,barulah kita dapat mengukur dimana iman kita,dimana diri kita.Jika berkawan dg puak lembu kita akan menjadi lembu,tetapi jika berkawan dg penjual minyak wangi,kita sekurangnya terkena wangiannya.

No comments:

Post a Comment