Saturday 27 June 2015

KOMEN ANDA TAK DIPEDULOKAN

KOMEN ANDA TIDAK DIPEDULIKAN

Pernahkah anda menulis komen pada suatu pos,tetapi tidak disahut oleh adminnya,like pun tidak.Apa perasaan anda.Ia ibarat kita bercakap dg orang lain tetapi orang itu tak mau bercakap dg kita,beri isyarat anggota seperti senyum pun tidak.Pada saya ini tak baik kerana setiap percakapan orang kita kena beri response sebagai menjaga adab.Apa lagi bila orang itu datang ke rumah kita.Situasi ini seperti kita pergi ke page tertentu,pos tertentu dan cuba bercakap dan memberi pandangan atau pujian kpd adminnya.Jika ia buat tak peduli,tentu ada sekelumit kekecewaan kpd kita,tetapi jika ia respon,ada sedikit rasa dihargai.

Berilah response kpd setiap komen walaupun sekedar like sbg isyarat kita dah beri perhatian,sama seperti sekedar memberi senyuman.Mungkin ada orang kata saya ada follower ramai,tak sempat nak tengok semua.Terpulanglah,tapi berusahalah setakat yg boleh,jangan langsung tidak dipedulikan.Bagi saya,saya akan baca semua komen dan like sedapatnya.Jika ada yg tertinggal itu kelemahan saya.Saya amat berbesar hati kerana mereka sudi menjengah,membaca,bertamu dan bercakap dg saya.Buktinya lihat print screen yg saya paparkan ada tulisan "very responsive to massage.Answered 100% and in 5 minute".Ini bukan nak besar diri,nak puji diri,nak bangga,tetapi saya hanya akan berkata sesuatu yg saya dah buat.Bila saya mengajak anda response kpd komen,saya akan buat lebih dahulu.

Bila kita confirm friend,itu satu jalinan ukhwah yg awal tanpa saling melihat wajah.Kesetiaan dan keikhlasan berukwah atau friend ini hendaklah ditunjuk kpd respon yg kita berikan kpdnya yg memberi komen.Apa guna jd friend jika kehadiran mereka tidak dipedulikan.Setiap perkataan yg baik,atau isyarat yg bsik sprt like adalah menggembirakan friend dan dari sinilah Allah memberi pahala.Bandingannya bila kita berkata yg baik,Allah beri ganjaran,bila senyum dapat pahala sedekah.Dg itu apa yg dibuat yg menggembirakan orang lain diberi pahala oleh Allah.Ambil kesempatan dan peluang ini untuk menjana kebaikan dan hubungan sesama insan.

Bagaimanapun,friend yg membuat perkara dosa seperti mengumpat,marah marah, pos perkara lucah dan lagho,eloklah ditegur.Jika segan menegur,jangan pula sepakat memberi komen yg sprt kita bersetuju dg perhuatanmya.Mungkin sampai masa tinggalkan dia supaya kita tak terjebak dosa.

Kesimpulannya,jangan meremehkan ukhwah yg dijalin di alam maya.Ia bolrh membahagiakan,ia boleh mendukacitakan.Dg itu ia boleh menjana pahala dan boleh menjans dosa.Berhati hatilah,ambillah jalan terbaik.ABD GHANI HARON

No comments:

Post a Comment