Thursday 18 June 2015

JANGAN YAKIN ANDA ADA SEJUMLAH WANG

JANGAN YAKIN ANDA HANYA ADA SEJUMLAH WANG
Artikel ini tidak akan difahami jika anda membaca sambil lewa, ia memerlukan tumpuan fikiran dan penghayatan.

Dalam percakapan hari hari,kadangkala kita mendahului takdir Allah bahkan mendahului Allah tanpa sedar.Contoh bila ada yg berkata saya berjaya kerana kerja keras selama ini.Sakit yg demikian tidak ada harapan sembuh.Makan ubat ni tentu sembuh,tentu kurus.Sapu krim ni, tentu bertambah putih.Entah apa lagi percakapan yg tidak dilapik dg keizinan Allah,seperti menafikan tuhanlah yg menentukan.Sebab itu sebelum membuka mulut,berfikir dulu.Bila bersembang , jangan terlajak ikut rentak.Banyak bercakap,banyaklah buat salah.Sebab itu orang yg warak lebih banyak diam,lebih banyak mendengar.

Nak ajak anda fikir satu hal lagi yg berkait dg kekuasaan Allah,tapi ini mungkin ada melibatkan ilmu hakikats,fikiran diluar kotak.Kita selalu berdoa minta Allah tambah rezeki, tambah pendapatan, tambah harta.Dan kita amat meyakini Allahakan beri,tapi kita tak tahu bila dan bagaimana, kerana Allah boleh melakukan hanya dg "kun fayakun"(jadilah,maka jadilah).
Disebalik kita minta tambah rezeki, tambah pendapatan,kita juga seolah membataskan apa yg ada pada kita.Contohnya,kita percaya duit kita ada Rm10000.Kita bilang,kita yakin.ada banyak tu.Maka keyakinan kita itu, menjadikan kita tetap ada sebanyak itu.Lebih teruk jika kita menghitung-hitungnya.Firman Allah,
"Orang yang mengumpulkan harta dan berulang kali menghitungnya, (2) . dia mengira bahwa hartanya itu dapat mengkekalkannya, (3)(QS. Al Humazah: 2-4)

Membilang hanya utk kadar mengetahui jumlah shj.Jangan yakin sebab keyakinan menyebabkan apa yg kita miliki tak bertambah,tak boleh bertambah,kerana nanti jd bercanggah dg keyakinan.Sebab tu ayat diatas tuhan melarang menghitung harta kerana ia mewujud keyakinan,(lebih teruk utk bermegah,)maka dg itu terbataslah kepercayaan bahawa tuhan boleh menambah.Ini bercanggahlah dg doa dan permintaan supaya tuhan tambah rezeki.Satu pihak kita minta tuhan tambah rezeki,satu pihak lagi kita yakin kita hanya sebanyak itu shj,bukankah ini bercanggahan.?

Secara hakikat,bolehkah tidak Allah menambah duit dlm poket kita,saya kata boleh,Allah mahakuasa.Tetapi Allah tak akan tambah jika kita yakin kita hanya ada satu jumlah dlm poket.Keyakinan menjadikan sesuatu itu demikian.Air sejuk yg dijampi boleh jd ubat jika yakin.Orang yg soleh,yg warak,dan para wali,lebih meletakkan keyakinan kpd Allah dari apa yg mereka ada kerana mereka berkeyakinan secara hakikat.Hj Awang Tok Wali yg saya cerita dulu,bila diberi bekal utk ke Kajang seketul ayam goreng,dia berkata,"saya malu pada Allah ,kerana saya berbekal ayam ini adalah kerana nafsu,saya seperti tidak yakin Allah akan memberi saya makan diperjalanan."Kita mungkin tak sampai tahap dia dlm keyakinan,yakinnya dia hingga malu bawa bekal,kerana percaya Allah yg memberi rezeki akan memberinya makan diperjalanan.

Jadi saya nak bagi fikiran bahawa kita kena menyemai keyakinan selaras doa dan permintaan.Jangan menghiting hitung harta,jangan bina keyakinan kita memang ada sebanyak itu,ini.Buangkan kebimbangan,sana sini tak cukup.Memadailah tuhan yg akan mencukupkan,yakinlah.
Akhirnya saya katakan saya amat jarang membilang wang dlm poket,tetapi saya tanamkan keyakinan ia ada,hingga kini saya ada saja duit bila diperlukan,ada saja jalan yg terbuka utk mendapatkannya.Ingatkah ayat wamaiyattaqillah hayajjal'allahu makhroja......Bukan utk dibaca sbg jampi tapi utk diyakini bahawa tuhan boleh mendatangkan rezeki dari arah yg tak disangka.JANGAN BATASKAN KUASA TUHAN DENGAN KEYAKINAN DENGAN APA KITA ADA, YAKINLAH ALLAH BOLEH MEMBERI DENGAN APA CARA PUN.ABD GHANI HARON

No comments:

Post a Comment